Dagarna går och jag vill stanna upp.

Ja, det är 2017 och jag vet att dagarna de flyger i väg, det händer mycket och i vardagen bli jag påmind om att det är svårt att stanna upp reflektera och för att se både framåt och bakåt. Vi vill leva i nuet.

Vad har det med läsning och skrivande att göra  – jo för mig är det av vikt för jag var på Bok och Biblioteksmässan 2016 i Göteborg. Det var en period i mitt liv, som jag nu kan se tillbaka på – det var innan jag fick beskedet att jag hade en diagnos Sarkomcancer.

Jag var på mässan och jag hade ont, jag kunde inte sitta och att stå och gå var också en belastning.

På mässan kom jag att uppmärksamma två områden – det viktigaste var möten med människor, men det var en föreläsare och en uppstickare som jag i dag vill lyfta för er.

Den första är Elaine Eksvärds “Medan han lever”, hon var på mässan och beskrev en del av processen för oss. Men främst gav hon oss styrkan att vara en vuxen att lita på för barn vi möter i alla tillfällen. Boken rymmer Elaines berättelse om de sexuella övergrepp som hon som barn utsattes för, det ger många ljus i mörkret att hon berättar. I slutet på boken är det två handböcker från Rädda Barnen “Stopp! Min Kropp! En handbok för vuxna i hur man pratar med barn om kroppen, gränser och sexuella övergrepp” och “Nätsmart Tips och råd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn på internet”.

Den andra berör en passion som jag lever för – föreningsliv! Vad kan vi göra i världen när allt känns tufft och svårt? Jo vi kan samla oss och göra en förändring där vi är. Föreningslivet i Sverige har förändrats över tid och på Mässan hittade jag en handbok att fördjupa mig i: Medlemsmodellen 

Den ger mig mycket bra verktyg för föreningsarbete i en ständig förändring, så att tips inför årets många diskussioner!

Ja, i dag har jag redan ätit min frukost innan jag tog mig an detta tips!

Önskar dig en fortsatt härlig vecka att läsa och lyssna till // Jeanette @nettaord

 

Leave a Reply

