Mycket ligger i kontraster – eller vad säger du?

Att sätta sig ned med en bok och njuta av dess färger, former och uttryck  – ja det kan jag längta efter och speciellt när dagarna på det nya året 2017!

Rapporter efter rapporter matas vi från Nyheterna att oron i världen ökar, men hur påverkar det mig i min vardag och i mitt läsande / skrivande?

På mitt nya år ser jag möjligheter att avsätta tid för läsande och skrivande i mer kontinuerlig form. Det är bra, känner jag och jag får mycket gjort. Detta handlar om för mig att se värdet i att fylla på och reflektera kring det som sker på olika nivåer i mitt liv just nu.

I dag har jag tre spaningar – julen har varit här och önskelistan var inte lång men hösten var turbulent när det gällde “den svenska rädslan”. Jag uppmärksammade Gellert Tamas och ville så gärna läsa “Det svenska hatet”. Jag har nu börjar och tar slukas in i ett landskap jag har vandrat i förut. Men inte med denna ledsagare. Det är ett härligt språk och en ton som får mig att vilja läsa mer och mer och mer. Jag ser möjligheten att läsa den parallellt med det som pågår i samhället i dag, lägga ett röster och se hur kan jag, vara med och öppna upp för fler som säger #Tillsammans?

Till min stora glädje hade min mamma tänkt på vårt stora intresse för Josef Frank  – med “De okända akvarellerna” kan jag drömma mig bort till en sommar äng och nästan känna dofterna av de blommor som han fångat. Boken är något som jag gärna lämnar framme för alla att titta i och uppleva. I boken får vi möta Josef Frank (1885 – 1967) i många miljöer, där hans kreativa ådra speglas av de Kvinnor som fanns i hans närhet.

Trude Waehner ( 1900-1979)  Anna Frank (Sebenius) Hustru,(1880 – 1957)  Estrid Erikson,(1894 – 1981) Dagmar Grill,(1892-1979) Jenny Feilendorf Mamma ( 1861 – d.)

Ja en mycket spännande bok i dagens konstvärld – där Liljevalchs Konsthall just öppnat Vårsalongen, fram till  där måleriet är på gång!

Så min tredje spaning POESI! Jag känner mig ny för Poesi och jag vill lyfta nya poeter som bubblar just nu. Att läsa och att lyssna till.

Dessa fyra svenska poeter kommer jag att lyssna in; Jenny Wranborg 34 år, Johannes Anyru 38 år, Athena Farrokhzad 34 år och Anna Hallberg 42 år

Ja morgonen har gått – jag ska ta och skapa min smoothie frukost.

Önskar dig en härlig vecka att läsa och lyssna! // Jeanette @nettaord

 

Leave a Reply

